سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقشه سپتیک تانک


سپتیک تانک


سپتیک تانک یک محفظه آبگیر است که از جنس آجر ، بتن، فایبرگلاس یا پلی اتیلن ساخته شده است. فاضلاب و پساب تولید شده از طریق یک لوله از داخل یک ساختمان یا توالت خارجی برای تصفیه اولیه به داخل مخزن سپتیک هدایت میشود. فرایندها و فعل و انفعالات بی هوازی درون نقشه سپتیک تانک، مواد جامد و ارگانیک را کاهش می دهند و تصفیه فاضلاب انجام میشود. در نهایت فاضلاب به داخل چاه جذبی نفوذ کرده یا از طریق یک لوله فاضلاب به یک ایستگاه تصفیه نیمه متمرکز منتقل می شود. لجن به جای مانده نیز باید به طور منظم از محوطه خارج و تخلیه شده و به درستی دفع شود  .

کاربرد سپتیک تانک

تعریف نقشه سپتیک تانک

به زبان ساده ترمیتوان گفت سیستم سپتیک تانک پلی اتیلن یک ساختار تصفیه فاضلاب زیرزمینی است که معمولا در کارگاه های ساختمانی ، کمپ های کارگری ، بیمارستان های در دست اجرا ، مناطق روستایی بدون سیستم های فاضلاب متمرکز و … استفاده می شود  .


نقشه سپتیک تانک برای ذخیره موقت فاضلاب خانگی و آپارتمان های انبوه به منظور زلال سازی و رقیق نمودن فاضلاب انسانی به کار میرود. در واقع نوعی پیش تصفیه فاضلاب در این مخازن رخ میدهد. . عملکرد این مخازن به روش بی هوازی ، استفاده از باکتری بیهوازی و ایجاد جلبک – لجن فعال ، می باشد.


مخازن سپتیک دوجداره پلی اتیلن تولیدی ناب زیست قابلیت تحمل بار ترافیکی تا هر وزنی را دارا بوده و تا عمق 13.5 متر زیر زمین قابل دفن هستند. این موضوع به هنگام طراحی از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا تقاضا داریم بهنگام استعلام خرید این محصول موضوع میزان ترافیک و حجم خاک روی مخزن حتما بصورت نکته کلیدی مد نظر قرار دهید. این موضوع نیاز است به تولید کننده جهت طراحی سازه و تولید محصول مناسب اطلاع داده شود


کاربرد سپتیک تانک

کاربرد نقشه سپتیک تانک بسیار متنوع است و در صنایع مختلف و اماکن مسکونی کاربرد فراوانی دارد. از این مخازن می توان در بیمارستان ها برای تصفیه فاضلاب بیمارستان استفاده نمود. از دیگر کاربردهای آن می توان به کاربرد آن در صنایع مختلف اشاره کرد که به کمک این سیستم می توان فاضلاب بسیاری از کارخانجات و واحد های تولیدی را تصفیه نمود و برای استفاده مجدد آب این کارخانجات اقدام کرد. در این صورت در کاهش هزینه ها بسیار مفید خواهد بود.


استفاده از این سپتیک تانک فاضلاب در هتل ها نیز بسیار مرسوم شده است . سپتیک تانکها در بحث خانگی نیز بسیار کاربرد پیدا کرده و استفاده از آن یکی از بخشنامه های لازم الاجرای کشور در برخی مناطق می باشد. از همین رو واحد های مسکونی مجاب به استفاده از گندانبار در واحد های مسکونی خود می باشند. ویلا ها نیز از جمله دیگر استفاده کنندگان این محصول محسوب میشوند.

انواع سپتیک تانک

بخشهای مختلف نقشه سپتیک تانک

سپتیک تانک ها مخزن های ساده ای هستند که توسط یک دیواره جدا کننده به دو بخش تقسیم می شود. بخش اول که معمولاً دو سوم از حجم کل مخزن را شامل می شود به منظور جدا سازی مواد جامد تعبیه می شود. مواد جامد فاضلاب انسانی معمولاً به صورت سرباره می باشند که در برخورد با دیواره جدا کننده از حرکت به سمت بخش دوم باز می مانند.


در بخش اول که اصولا معادل دو برابر قسمت دوم حجم دارد، مواد و ذرات درشت ته نشین شده و در کف مخزن انباشته می شوند. چربی ها و روغن های شناور نیز بر روی سطح مایع درون سپتیک جمع میشوند. از این مخزنها جهت پیش تصفیه، تصفیه بیهوازی فاضلاب، متعادل سازی و یا ایستگاه پمپاژ فاضلاب در تصفیه خانه های بزرگ استفاده می شود.

این موضوع یعنی ساختار داخلی نقشه سپتیک تانک به جنس بدنه بستگی ندارد. یعنی مخازن سپتیک فایبرگلاس یا بتنی و یا پلی اتیلن هر سه دارای یک وظیفه هستند. یعنی جداسازی فاضلاب جامد درون پساب خروجی از منبع فاضلاب و تبدیل این فاضلاب جامد به فاضلاب مایع قابل جذب توسط چاه جذبی.


مخازن سپتیک ساخته شده در تولیدی ما از جنس پلی اتیلن یا فایبرگلاس ویا بتنی می باشد. در قسمت میانی دیواره جدا کننده سوراخی به قطر 200 الی 300 میلیمتر تعبیه می شود. بنابراین هم مانع عبور مواد جامد ته نشین شده و هم مواد جامد سرباره به بخش دوم می شود.


نقشه سپتیک تانک

مخزن سپتیک تانک به طور کلی دارای 2 قسمت بوده که با 1 یا 2 دیواره جدا کننده تحت عنوان بافل جدا شده اند. سایز لوله های ورودی و خروجی (فلنچ) دلخواه میباشد. کارفرما می تواند سایز فلنچ ورودی و خروجی را قبل از تولید تعیین نماید و به کارخانه اعلام کند.

این سیستم دارای یک ونت هوا میباشد که گازهای تولید شده ای همچونوگاز را به بیرون از سپتیک تانک هدایت میکند.

نقشه سپتیک تانک

انواع سپتیک تانک با نقشه سپتیک تانک اجرایی متفاوت

مخازن سپتیک بر اساس جنس بدنه به 5 دسته کلی تقسیم بندی می شوند که دو مدل از آنها امروزه کاررد بسیار کمتری دارند. انواع سپتیک تانک عبارتند از :

سپتیک تانک سنگی

سپتیک تانک آجری با مصالح پای کار و یا مخزن سپتیک درجا

سپتیک تانک بتنی پیش ساخته یا آماده

سپتیک کاموزیت یا فایبرگلاس

مخازن سپتیک پلی اتیلن دوجداره

انواع نقشه سپتیک تانک پلی اتیلن خود به دو دسته تقسیم می شوند: اول سپتیک دوجداره و دوم سپتیک تانک های تک جداره یا روتاری.همچنین این شرکت توانایی ساخت سپتیک تانکرا داراست. از این رو مشتریانی که قصد خرید سپتیک نوعرا دارند میتوانند با مشاورین ما در بخش پشتیبانی فنی تماس حاصل کنند. استفاده از کورلس تیوب به معنی کاهش قیمت تمام شده از طریق کاهش مصرف پلی پروپیلن می باشد.


پلی اتیلن مورد استفاده در تولید سپتیک تانک پلی اتیلن دوجداره تصفیه فاضلاب بی هوازی از نوع سنگین (HDPE 80 (EX3 می باشد که توسط شرکت پتروشیمی امیرکبیر تامین می گردد که می‌توانید در نقشه سپتیک تانک آن را مشاهده کنید. طبق استاندارد DIN 8074 پلی اتیلن سنگین، قابلیت تحمل 8 کیلو نیوتن بر مترمربع و دمای 80 درجه به مدت 170 دقیقه را داراست. این پلیمر حداقل زمان عمر 50 سال تحت فشار و دمای مناسب را دارا می باشد.


جرم حجمی یا چگالی پلی اتیلن سنگین 944 کیلوگرم بر مترمکعب می باشد. بنابراین نقشه سپتیک ساخته شده علیرغم برخورداری از استحکام بالا، از وزن فوق العاده کمتری نسبت به بتن برخوردار است. در برخی از پروژه ها به دلیل تاکید کارفرما بر تحمل درجه حرارت بالاتر ار 80 درجه سپتیک و مخزن پلی اتیلن دوجداره ، ناب زیست نسبت به استفاده از مواد pp اقدام می نماید. این موضوع باعث انحصار گروه ما در تولید مخازن سپتیک پلی اتیلن ، پلی پروپیلن دوجداره بیهوازی گردیده است .