سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برج خنک کننده

برج خنک کن

برای خرید و نگهداری برج باید شما از قبل دارای اطلاعاتی باشید. همانطور که مستحضرید میتوان بیشترین مورد جستجو در حوزه برج خنک کننده را به خرابی آن اطلاق کرد. فلذا در اینجا به موارد مهم در مورد نگهداری برج ارائه خواهیم کرد. بیشترین ایراد و خرابی در کولینگ تاور مدار بسته، بعد از سیستم فن مربوط به کویل فلزی و گالوانیزه است. در برج مدار بسته،

کولینگ واتر داخل کویل فلزی و بدون تماس با محیط بیرون در حرکت است و آب مدار ثانویه، بر روی کویل پاشیده می شود. به مرور زمان و به خاطر سختی آب، بر روی کویل ها رسوب ایجاد می شود. رسوب بیرون کویل باعث می شود انتقال حرارت کمتر شده و تعمیرات برج خنک کننده فایبرگلاس، بعد از مدتی کویل زنگ بزند.

 خوردگی و خراب شدن پره آلومینیومی در برج خنک کن بهترین راهکار برای از بین رفتن رسوب و گل و لای روی کویل کولینگ تاور مدار بسته، استفاده از دستگاه تخصصی ضد رسوب برج خنک کننده است. و از موتور دور پایین برای چرخش فن استفاده گردد، سرعت خطی لبه فن به بیش از 60 متر بر ثانیه میرسد که این تعمیرات برج خنک کننده فایبرگلاس در برج خنک کننده قابل قبول نیست و باید در قطرهای بالا حتما از گیربکس کاهنده دور استفاده

کرد.  

بازرسی بدنه برج خنک کننده

بدنه، سازه و استراکچر برج خنک کن به خاطر اینکه در معرض آفتاب، وزش باد و ضربه قرار می گیرد، باید استحکام زیادی داشته باشد. کولینگ تاور های مدرن معمولا بدنه هایی از جنس کامپوزیت فایبرگلاس(FRP-GRP)، بتن و ورق آهن گالوانیزه یا استیل دارند. بدنه در واقع استراکچر اصلی برج خنک کننده است و باید تحمل وزن فن، موتورف گیربکس، پکینگ، فن استک و غیره را داشته باشد.

انواع برج خنک کننده 

شکستن بدنه و نشتی آب در برج گرد و خمره ای به همین علت اگر بدنه، ستون و پنل های کولینگ تاور دچار ترک خوردگی، شکستگی و یا جابجایی شوند، خطر های زیادی برای افرادی که اطراف Cooling tower هستند ایجاد می شود. در بازرسی بدنه، باید نقاط اتصال ستون ها به حوضچه و بسین، اتصال ستون ها به فن استک و اتصال ستون ها به پنل ها را به دقت بررسی کرد تا جایی دچار شکستگی و یا ترک نباشد.

 

خراب شدن بدنه بتنی در برج خنک کننده کارخانه فولاد

اگر در زمان بازدید و بازرسی برج، متوجه وجود دفرمگی و تغییر شکل در بدنه و ستون ها شدید، حتما ناحیه مورد نظر را بررسی کنید چون معمولا تغییر شکل ها به مرور زمان باعث خرد شدن بدنه کولینگ تاور می شود. در بشتر موارد شکستگی و خرد شدن بدنه برج خنک کننده ها از مواد اولیه و رزین تعمیرات برج خنک کننده فایبرگلاس بی تعمیرات برج خنک کننده فایبرگلاس استفاده می کنند و یا داخل رزین فیلر کربنات کلسیم میریزند.

 

شکستگی، رسوب و خوردگی بدنه فایبرگلاس برج خنک کنند

در برج خنک کننده بدنه فلزی و گالوانیزه، خرابی بدنه معمولا به صورت زنگ زدگی خود را نشان می دهد و پس از مدتی ضخامت آن بخش از بدنه کم شده و در نهایت سوراخ خواهد شد. باید دقت کرد که در کولینگ تاور پکیج استیل و گالوانیزه، ترک خوردن و شکستگی کمتر از نمونه های فایبرگلاس است و خرابی ها بیشتر از نوع خوردگی و زنگ زدن است. خوردگی و زنگ زدن به مرور زمان باعث سوراخ شدن بدنه برج خنک کننده، تعمیرات برج خنک کننده فایبرگلاس نشتی و هدر رفتن آب و کم شدن استحکام بدنه خواهد شد.

 

زنگ زدن و خورده شدن بدنه کولینگ تاور فلزی گالوانیزه

وضعیت بازرسی بدنه در برج خنک کننده بتنی با نمونه های فایبرگلاس و فلزی تفاوت دارد. در کولینگ تاور ساخته شده از بتن، آسیب بدنه به صورت کنده شدن قسمتی از بتن و مشاهده میلگرد های داخل بدنه اتفاق می افتد. در این موارد، به مرور زمان میلگرد به علت تماس متعمیرات برج خنک کننده فایبرگلاس و باعث کمتر شده استحکام بدنه بتنی و در مواردی ریزش جزئی و کلی کولینگ تاور خواهد شد. خرابی بدنه بتنی معمولا در Cooling tower پتروشیمی، پالایشگاه، کارخانه های فولاد و نیروگاه ها اتفاق می افتد.

راهنمای تمیز کردن و نگهداری برج خنک کننده

برای جلوگیری از رشد میکروارگانیسم‌ها و کارکرد صحیح، برج خنک کننده نیاز به تمیز کردن و نگهداری منظم دارد تا نیاز به تعمیرات برج خنک کن به وجود نیاید. مگر اینکه در حال حاضر یک برنامه تعمیر و نگهداری را به صورت مکرر برای برج خنک کننده تنظیم کرده باشید. این فرآیند باید شامل نظافت سیستم نیز باشد، به عبارتی باید به اندازه کافی به برج خنک کن خود زمان صرف کنید تا برج به درستی به فعالیت خود ادامه دهد. برج خنک کننده کثیف علاوه بر محل رشد باکتری ها، می تواند زباله‌های ریز را از طریق لوله کشی وارد مدار کند و کارایی کل سیستم را کاهش دهد. در ادامه با مزایای تمیز کردن برج خنک کننده و نحوه انجام آن آشنا خواهید شد.

قیمت برج خنک کن

چرا باید برج خنک کننده خود را تمیز کنید؟

تمیز کردن برج خنک کننده و تصفیه آب داخل آن از آسیب دیدن کل سیستم به دلیل گرفتگی و خوردگی جلوگیری می کند. حتی اگر مرتباً آب را تصفیه می‌کنید، باز هم باید برج را تمیز کنید تا سیستم را از رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها پاک کنید تا مشکلات رسوب برج شمارا دچار مشکل نکند و تعمیرات برج خنک کننده نیاز نباشد.

اگر برج‌های خود را در زمستان به دلیل کاهش نیاز به آن‌ها از مدار خارج می‌کنید، یکی از دو نظافت سالانه خود را برای آن برنامه‌ریزی کنید تا زمانی که برج را دوباره پر می‌کنید، پس از بازگشت آب و هوای گرم، بهترین استفاده را از سیستم خود داشته باشید. حتی اگر در تمام طول سال از برج‌ها استفاده می‌کنید، باز هم باید برای تمیز کردن هر دو سال یکبار برنامه داشته باشید تا از رسوبی که می‌تواند به سیستم آسیب برساند، جلوگیری کنید.

توضیح در مورد اینکه چرا باید برج خنک کننده خود را تمیز کنید

همچنین در صورت خرید سیستم جدید، باید آب برج خنک کننده خود را تمیز و تصفیه کنید زیرا وجود رسوب در آب برج خنک کن می‌تواند سبب ایجاد خوردگی در سطوح مسیرهای برج خنک کننده شود و سیستم را دچار مشکل کند. تمیز کردن آنها از سطوح سبب جلوگیری این قبیل اتفاقات شده و کارکرد برج خنک کننده را بهبود می‌بخشد.

در ادامه به مباحث مهم در مورد تعمیر و نگهداری برج خنک کننده خواهیم پرداخت که شما عزیزان بتوانید به خودی خود از برج خنک کن مراقبت کنید تا فکر تعمیر برج خنک کن در شما پیش نیاید.

·        جلوگیری از رشد میکروارگانیسم‌ها

در رشد میکروبی مشکلات متعددی را برای سیستم شما ایجاد می کند. در شرایط گرم، باکتری ها و جلبک ها در آب تصفیه نشده تکثیر می‌شوند. بیوفیلم، یک فیلم فیزیکی پر از باکتری، می‌تواند باعث خوردگی تحت تأثیر میکروبیولوژیکی شود و این لایه‌های باکتری می‌توانند میکروب‌های بیماری‌زا مانند لژیونلا را نیز در خود جای دهند که در اینجا علاوه بر مشکلات تعمیر برج خنک کننده شما باید اقدام به پاکسازی کل سیستم کنید.

اداره ایمنی و بهداشت شغلی ایالات متحده (OSHA) توصیه می‌کند که برج خنک‌کننده خود را حداقل دو بار در سال تمیز کنید تا از رشد باکتری بالقوه کشنده لژیونلا جلوگیری کنید که همین قوانین در ایران نیز جاری است و شما که مالک یک برج خنک کننده هستید باید به این موضوع خیلی دقت کنید. پیروی از این برنامه بسیار مهم است زیرا اکثر برج های خنک کننده تبخیری آب گرم را در دمای ایده آل برای رشد باکتری ها، بین 68 درجه فارنهایت تا 122 درجه فارنهایت، حفظ می‌کنند. علاوه بر این، به دلیل تبخیر آب در هوای اطراف، کارگران منطقه می‌توانند باکتری لژیونلا را تنفس کنند و در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار بگیرند که هزینه این مشکلات بسیار فراتر از هزینه تعمیر برج خنک کننده است و بعبارتی جان افراد در خطر میوفتد.

باکتری لژیونلا باعث بیماری لژیونر و تب پونتیاک می‌شود. در عوض، افراد در مواجه با تنفس باکتری‌ها از طریق آب آئروسل، آن را ناخواسته وارد بدن خود می‌کنند. از آنجا که این بیماری ها می‌توانند منجر به مرگ شوند، تعمیر برج خنک کننده به صورت دقیق و تصفیه آب آن می‌تواند جان انسان ها را نجات دهد.

·        کاهش هزینه های تصفیه آب

تمیز نکردن سیستم به طور منظم نیاز به تعمیر و رسیدگی‌های مکرر برای تمیز نگه داشتن آب را بدنبال دارد. افزایش تعداد تعمیرات با اضافه کردن هزینه‌های بیشتر به نگهداری، هزینه‌های کلی شما را افزایش می‌دهد. حذف نظافت باعث صرفه جویی در هزینه شما نمی‌شود، اما برای تعمیر آسیب های وارد شده به سیستم، عملکرد ناکارآمد و دریافت عملکرد بیشتر هزینه هنگفتی برای شما خواهد داشت.

تمیز کردن برج خنک کننده با مواد شیمیایی هزینه کلی را کاهش می‌دهد

اگر با یک سیستم تازه شروع کنید، تصفیه آب در جلوگیری از خوردگی، باکتری‌ها و رسوب موثرتر خواهد بود. سیستم شما همچنین بسیار کارآمدتر عمل می‌کند که در هزینه شما نیز صرفه جویی ایجاد شود.

·        جلوگیری از رسوب

تمیز کردن سیستم و تصفیه آب از رسوب مواد معدنی جامد در سیستم جلوگیری می‌کند. تجمع رسوب می‌تواند جریان آب را کاهش دهد، مانع خنک شدن شود و سیستم را از کار بیاندازد تا جایی که شما نیاز به تعمیر برج خنک کننده داشته باشید.

برج خنک کن

شاید بپرسید رسوب چگونه تشکیل می‌شود؟ رسوب و خوردگی از طریق تبخیر طبیعی آب مورد استفاده در سیستم رخ می‌دهد. هنگامی که آب تبخیر می‌شود، مواد معدنی موجود در آن به صورت جامد در محل مورد نظر باقی می‌ماند. با گذشت زمان، حجم این مواد جامد افزایش می‌یابد و به سطوح داخلی برج‌های خنک کننده و سیستم فرو می روند و باعث ایجاد رسوب و خوردگی می‌شوند. خوردگی و رسوب کارایی سیستم را کاهش می‌دهد، به همین دلیل است که جلوگیری از ایجاد آنها از طریق تصفیه آب و تمیز کردن برج  امری بسیار حیاتی است.

چرا تصفیه آب در برج خنک کننده مهم است؟

تصفیه آب در برج های خنک کننده همانند تمیز نگه داشتن سیستم مهم است. همچنین از خوردگی و تشکیل رسوب و رشد میکروبی جلوگیری می‌کند. بدون نگهداری باکتری ها و جلبک ها افزایش پیدا می‌کنند که منجر به خوردگی اسیدهای باکتریایی و بسیاری از مسائل دیگر در سراسر برج خنک کن شما می‌شود.

تشکیل رسوب و خوردگی می تواند منجر به آسیب فیزیکی به برج یا اجزای آن شود. در حالی که یک برج تمیز می‌تواند از خوردگی و رسوب ناشی از استفاده از همان آب جلوگیری کند. یعنی تنها از طریق تصفیه آب می‌توانید از مشکلات عدم تعادل pH جلوگیری کنید که در صورت عدم انجام آن فضای داخلی برج از کار میوفتد و تعمیر برج خنک کننده اولویت پیدا می‌کند.

هنگامی که PH بیش از حد بالا باشد، می‌تواند نشان دهنده وجود کربنات و بی کربنات های محلول در آب باشد که منجر به ایجاد رسوب می‌شود. با این حال،pH  بسیار پایین نشان‌دهنده آب اسیدی است که این موضوع نیز می‌تواند باعث خوردگی، حفره شدن اجزای فلزی شود. تصفیه آب به صورت حرفه ای PH صحیح را برای حفظ عملکرد بهینه سیستم تضمین می‌کند.

تصفیه آب یک کار بیهوده نیست. مراقبت شیمیایی از آب مورد نیاز است زیرا موادی که برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و حفظ pH مناسب استفاده می‌شوند نیاز به تزریق و نگهداری مداوم دارند. نیمه عمر بیوسیدها به محصول بستگی دارد، اما این مواد، همراه با بازدارنده های رسوب، هر دو به استفاده ثابت نیاز دارند. برای بهره وری بهینه، فاصله زمانی دقیق را با کارشناسان تصفیه آب ناب زیست در میان بگذارید.